מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום ראשון, 1 במאי 2016

היום מלאו 56 שנים למשבר מטוס הריגול U-2 בין ארה"ב לבריה"מ







היום לפני 56 שנה (01.05.1960): משבר מטוס הריגול U-2 בין ארה"ב לבריה"מ.
לילה אחר לילה נותרו טייסי חיל האוויר הישראלי בשנות ה-50 חסרי אונים נוכח גיחות של מטוסים לא מזוהים, שחדרו למרחב האווירי של מדינת ישראל ונסקו לגובה של 70,000 רגל. הגיחות, שכונו "ז'ול ורן", נשמרו בסוד בין בכירי החיל. "מטוסינו המסכנים בהשוואה למטוס המסתורי נאלצו לטפס לגובה 40,000 רגל ולחזור כלעומת שבאו", נכתב ביומן טייסת "הקרב הראשונה" לאחר אחת הגיחות. אנשי החיל דאגו גם לשלוח מסמכים ללשכת הרמטכ"ל לאחר כל טיסה מוזרה. "מאז 'קדש' המטוסים האלה מופיעים בשמים מפעם לפעם, בעיקר בזמני מתיחות ובמסלולים קבועים", כתבו, "מטוסינו הוזנקו לעברם מספר פעמים, אך מפאת גובהם לא הצליחו ליצור מגע ואף לא לזהותם". משך ארבע שנים נרשמו חילוקי דעות במטה חיל האוויר ביחס לזהות המטוסים המסתוריים. אחדים טענו כי היו אלה מטוסי ולייאנט בריטיים, ואחרים סברו שהיו מטוסי קרוסיידר אמריקאיים שהוצבו על נושאות מטוסים מתוצרת ארצות הברית. גיליון ביטאון חיל האוויר שיצא באוגוסט 2012 הסיר את עננת המסתורין שהיממה את הטייסים הישראלים. אחרי ארבעה עשורים התיר ארכיון צה"ל לפרסם כי היו אלה מטוסי ריגול אמריקאיים סודיים מדגם U-2, שטסו בשמי מדינות המזרח התיכון.
במאי 1960, לאחר שהופל אחד המטוסים בשטחי ברית המועצות, היה זה ניקיטה חרושצ'וב, שליט ברית המועצות באותה תקופה, שגילה את מהות הטיסות. "היום אני מציג בפניכם את המטוס האמריקאי שאף מטוס קרב לא יכול להשיגו, אך אנחנו הפלנו אותו", התגאה אז חרושצ'וב, "הוא טס בגובה 20 קילומטרים ונשא בתוכו ציוד ריגול וצילום מדויק במיוחד. מיותר לציין כי בטיסותיו הפר שוב ושוב חוקים וריבונויות במדינות רבות נוספות בעולם".
מספר ימים לאחר הצהרת הרוסים על הפלת מטוס אמריקני, הממשל האמריקני יצא בהודעה לעיתונות שהמטוס שימש כאחד ממטוסי נאס"א למטרות בדיקת מזג אוויר, ותעה לשטחי רוסיה עקב בעיות רפואיות של הטייס. וכדי לחזק עמדה זו מטוס U-2 נצבע בצבעי נאס"א כדי להסיר חשד מצד העיתונות ואזרחי אמריקה. ב-7 במאי, ניקיטה חרושצ'וב הודיע לציבור בנאומו כי אכן הרוסים הצליחו להפיל מטוס ריגול אמריקני מעל שמי רוסיה ואף שבו את הטייס (מתוך נאומו): "עליי לגלות לכם סוד. כאשר דיווחתי לראשונה על התקרית, לא הודעתי במכוון על כך שהטייס בריא ושלם... ועכשיו ראו את כל הדברים הטיפשיים שהם (האמריקנים) אמרו". לאחר שנשפט והואשם בריגול, פאוורס נדון לעשר שנות מאסר, אך לאחר שעברו 21 חודשים, האמריקנים והרוסים ביצעו חילופי שבויים כאשר החליפו את פאוורס ברב המרגלים הרוסי, רודולף אבל.
בסוף שנת 2015 הפיק הבמאי סטיבן שפילברג סרט על הפרשה בשם "גשר המרגלים". פאוורס נהרג כאשר מסוק, שהטיס לכיבוי שרפת יער, התרסק בגלל חוסר דלק, ב-1 באוגוסט 1977. להקת U2 קרויה על שמו של מטוס הריגול.











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה