מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום חמישי, 19 במאי 2016

היום לפני 107 שנה (19.05.1909): יום הולדתו של ניקולס וינטון






היום הנו יום הולדתו ה-107 לניקולס וינטון. וינטון נולד לפני 107 שנה (19.05.1909) ב-1909 בהמפסטד, תחת השם ניקולס ג'ורג' ורטהיים, להורים יהודים גרמנים שהתנצרו, רודולף ורטהיים וברברה, בת לבית ורטהיימר, שהיגרו לאנגליה בשנת 1907. ניקולס וינטון היה פקיד בנק בריטי בן 30 בקיץ 1939, כאשר התכונן לבלות את חופשתו בשווייץ. לא הוטלה עליו שליחות רשמית כלשהי, לא היו לו קשרים דיפלומטיים, לא היו לו מגעים חשאיים כלשהם. אך כאשר במארס אותה שנה גרמניה הנאצית כבשה את צ'כיה, הוא נשמע לצו החשאי של לבו - ובמקום לשווייצריה נסע לפראג על דעת עצמו (ובתחילה על חשבונו הפרטי).
למטרה זו, ייסד וינטון "אגודת סיוע לילדים מצ'כוסלובקיה". הוא היה נשיאה, הגזבר שלה והעובד היחיד בה. בשם האגודה ניסה למצוא בית אצל משפחות בריטיות בשביל ילדים צ'כים וסלובקים - ברובם המכריע יהודים - שאת נסיעתם לבריטניה החלו מארגנים ידידיו הצ'כים של וינטון. בבריטניה ביקש וינטון למצוא בית שיקלוט את הילדים. הוא עשה זאת, כפי שסיפר שנים אחר כך, באמצעות מודעות והתכתבות עם העונים עליהן.
במרוצת הקיץ באו בדרך זו לבריטניה 669 ילדים. רבים מהם נקרעו מעל הוריהם וקרובי משפחתם בתחנת הרכבת בפראג. איש לא ידע לאן יגיעו הילדים ואם יתראו אי פעם בחיים עם הוריהם. ואכן, הורים רבים נספו באושוויץ. הקבוצה האחרונה אמורה היתה לצאת לדרך מפראג ב-3 בספטמבר 1939, אך היא הוחזרה לאחור: יומיים לפני כן פלשה גרמניה הנאצית לפולין, והחלה המלחמה. וינטון הצליח למצוא בית לכל אחד מן הילדים שניצלו. לאחר המלחמה התפזרו הילדים בעולם - מישראל ועד דרום אמריקה. וינטון לא התמיד בקשר אתם. הוא הרגיש כי במוצאו להם בית, סיים את מלאכתו על הצד הטוב ביותר. ברבות הימים וינטון היה לסר וינטון, לאחר שקיבל את התואר מן המלכה בהוקרה על פועלו. אך באופן מפתיע, לא הצלת הילדים הצ'כוסלובקים היא שהביאה לו את הכבוד המלכותי, כי אם פעולתו למען רווחתם של ישישים בריטים. שכן מפעל ההצלה בימי המלחמה היה בעיני וינטון דבר כה טבעי, עד שלא הזכיר אותו אפילו לאשתו, גרדה.
אור ניסך עליו רק כאשר מקץ 50 שנה, חיפשה גרדה דבר מה בעליית הגג של ביתם, מצאה מזוודה ישנה ובה ניירות מימי המלחמה ובהם רשימת 669 הילדים הניצולים. גרדה התקשרה אל ההיסטוריונית אליזבת מקסוול, וזו אירגנה באחת מתוכניות הטלוויזיה של הבי-בי-סי פגישה מעוררת השתאות בין וינטון וכמה מניצוליו. מאז ועד היום החלה אגדת וינטון לעורר עניין רב בבריטניה וגם בארצות אחרות.
ב-2005 ביקר וינטון בישראל ונפגש עם האנשים שהציל וצאצאיהם. וינטון לא הוכר כחסיד אומות העולם, משום שתואר זה ניתן רק לאנשים שאינם ממוצא יהודי, שמעשה ההצלה שלהם העמיד אותם בסכנה. בשנת 2009 הוענק לווינטון אות גיבור השואה הבריטי ובאוקטובר 2014, בהיותו בן 105 קיבל מנשיא צ'כיה, לעיני שבעה מהילדים אותם הציל, את אות מסדר האריה הלבן, העיטור הגבוה ביותר בצ'כיה. ניקולס וינטון הלך לעולמו בשנה שעברה, בן 106 במותו.


Sir Nicholas Winton who organised the rescue and passage to Britain of about 669 mostly Jewish Czechoslovakian children destined for the Nazi death camps before World War II in an operation known as the Czech Kindertransport. This video is the BBC Programme "That's Life" aired in 1988. The most touching video ever.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה