מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום רביעי, 20 באפריל 2016

עדכון לערב חג על החרם האקדמי, מנגזרות ה-BDS







כולכם בוודאי זוכרים את האגודה ללימודים אמריקאיים (ASA), אשר החליטה בשנת 2013 להחרים באופן גורף אוניברסיטאות ומוסדות מחקר ישראליים. זהו החרם הראשון והיחיד של הארגון כנגד מדינה מאז הקמתו לפני יותר מששים שנה.
מדינת ישראל, כרגיל, אינה מסוגלת או אינה רוצה (כך או כך מדובר באינקומפטנטיות מטרידה. אם כי צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים וגו') להתמודד עם החרם האקדמי. יותר מזה, חרם כזה מנוגד לאתוס האקדמי, בין שאתם מצדדים בפתרון כזה או אחר לסכסוך הישראלי-פלסטיני ובין שאתם מתנגדים לו. מדובר בפעולה אנטישראלית לכל דבר ועניין. חרם אקדמי מנוגד לאתוס שעליו מושתת מחקר ושתוף פעולה בין חוקרות וחוקרים ללא קשר לשיוכם האתני/לאומי, וכך צריך להתייחס אליו. זה הרבה מעבר לסכסוך הישראלי-פלסטיני. אין קשר לסכסוך. אלה פניה החדשים של אותה אנטישמיות זואולוגית עתיקת יומין. האתוס האקדמי מונח כאן על כף המאזניים. חוקרים רציניים מבינים זאת. הפוליטיקאים הזערוריים שהעבירו את ההחלטה במוסדות ה-ASA - קצת פחות.
כעת גם לחוקרים האמריקאים החשובים נמאס. על פי ההודעה לתקשורת שיצאה מטעם הארגון, זה עתה הגישו ארבעה פרופסורים ומרצים חברים בכירים ב-ASA (חלקם זוכי פרס ASA להישגים אקדמיים) תביעה משפטית נגד הארגון. לדבריהם, מדובר במפלט אחרון, לאחר שניסו להביא לביטול החרם בדרכים אחרות. בתביעה הם טוענים, בין היתר, שהחרם מנוגד לחוקת ה-ASA, שלפיה תכלית הארגון היא קידום חקר התרבות האמריקאית על גווניה ומורכבותה, לרבות חיזוק קשרים עם חוקרים ומוסדות מחקר זרים, ולא קידום אג'נדה פוליטית. הפרת הוראות החוקה עולה גם כדי הפרה של דיני מחוז קולומביה ביחס לארגונים ללא כוונת רווח. בנוסף לכך החלטת החרם אינה מתיישבת עם דיווחי האגודה למס הכנסה, שהרי רק מטרותיה המקוריות מצדיקות פטור ממס. לבסוף נטען שגורמים תומכי BDS העבירו את ההחלטה הבעייתית תוך הסתרת מכתבים וחוות דעת של מתנגדיה, ובהם שמונה מנשיאיה בעבר, מן המצביעים.
אינני בקיאה במערך הכוחות הפנים פוליטית של ASA. אך מהיכרותי עם גופים מעין ASA, אינני בטוחה שהמהלך הינו פועל יוצא של ״אהבת מרדכי״ יותר מאשר של ״שנאת המן״. לאמור: המהלך נעשה במסגרת מלחמות פנימיות של הארגון. תרצו או לא תרצו, תנועת ה-BDS מקבלת תמיכה כספית משמעותית מגורמים בערב הסעודית ובאיראן. העובדה שארגון כזה או אחר עדיין לא נהנה במישרין וביודעין מתמיכה כלכלית כזו אינה פוגמת בתוקפה של הטענה, בדיוק כשם שהעובדה שפעיל אלקאעידה בסיני לא קיבל אישית כסף סעודי אינה פוגמת בתוקפה של הטענה שחלק גדול מהמימון לפעילות אלקאעידה בעולם הגיע מערב הסעודית. בואו נקווה שהקונגרס יאפשר לתבוע את ערב הסעודית על מעורבותה ב 9/11. אם זה יקרה הם ואולי גם קטאר יהיו חשופים לתביעות במיליארדים, וייאלצו אולי להפחית מימון לSJP וBDS. מזל שיש את ישראל כדי לגשר בין הפערים. אנחנו ממלאים את התפקיד באהבה.
יהיה מעניין. חג שמח!









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה