מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שני, 15 בפברואר 2016

אזרחות ישראלית הוענקה לביאטה קלרספלד, ציידת נאצים





ה-13 לפברואר הנו יום הולדתה ה-77 שנה של ביאטה קלרספלד, ציידת נאצים שנולדה בצרפת בתאריך 13.02.1939 - מזל טוב. כהוקרה על פועלה ויומיים לאחר ציון יום הולדתה, קיבלה היום ביאטה קלרספלד אזרחות ישראלית מידיו של אריה דרעי. בניגוד לרודף הנאצים שמעון ויזנטל, שהפך למפורסם בשל פעילותו, ציידי הנאצים ביאטה ובעלה סרז' קלרספלד לא זכו לפרסום להם היו ראויים בארץ, אך בצרפת זכו זוג הצידים לכבוד רב.
ביאטה קלרספלד היא עיתונאית גרמנייה שנודעה במאבקה לחשיפתם והענשתם של פושעי מלחמה נאצים. ניתן לחלק את פעולם של זוג הציידים לשני מישורים עיקריים. מישור ראשון הוא פרסום ספרים, אשר הכילו פרטים מרשיעים אודות פשעים של ארצות ואנשים פרטיים שפעלו בזמן השואה. בנוסף, הוא פעל במישור ההסברתי ונפגש עם עשרות מנהיגים ברחבי העולם בניסיון לשכנע אותם להסגיר את הפושעים שבשטחם. ביאטה הצליחה לגלות בעזרת תיעוד מפורט פשעי מלחמה רבים שביצעו הנאצים ולעלות על עקבותיהם של אלו שהצליחו להתחמק מעונש עם תום מלחמת העולם השנייה, ביניהם קורט לישקה, אלויס ברונר, קלאוס ברבי, ארנסט אלרס, קורט אשה ואחרים.
כדי להצביע על עברו של קאנצלר גרמניה המערבית קורט גאורג קיסינגר כחבר במפלגה הנאצית, קראה מן היציע בבונדסטאג בבון בשנת 1968 אל הקאנצלר, "נאצי, התפטר!" והורחקה מן האולם, מבלי שהועמדה לדין. מאוחר יותר, בוועידת מפלגת האיחוד הנוצרי דמוקרטי בברלין, עלתה קלרספלד על הבמה, סטרה לקיסינגר תוך שהיא קוראת "נאצי, נאצי!". היא הועמדה לדין בהליך מזורז, ונדונה לשנת מאסר, אך זמן קצר לאחר מכן הומתק עונשה לארבעה חודשי מאסר על תנאי. באוגוסט 1970 קשרה עצמה קלרספלד בכיכר בוורשה בשלשלאות לעץ וחילקה מנשרים שנועדו להצביע על האנטישמיות בפולין. היא נעצרה וגורשה מפולין.
בשנת 1971 ניסתה קלרספלד, ביחד עם בעלה, לחטוף בכוח את קורט לישקה, שהיה אחראי לגירושם של כ-76,000 איש מצרפת בתקופת השואה, ולהסגירו למערכת המשפט הצרפתית. ביאטה קלרספלד נדונה בשל כך לחודשיים מאסר, אלא שבעקבות לחץ בינלאומי ומחאה ציבורית הומתק העונש למאסר על תנאי. פושע המלחמה לישקה נותר חופשי, ורק בשנת 1979 הועמד לדין. בשנות ה-80 נסעה תוך סיכון עצמי לא מבוטל, לצ'ילה ולפרגוואי, שהיו אז דיקטטורות צבאיות, כדי לעורר שם תשומת לב לפושעי המלחמה הנאציים ולטר ראוף ויוזף מנגלה, שלפי הידוע הסתתרו במדינות אלה.
ביחד עם בעלה סרז' ועם אחרים, התחילה בשנת 1986 במערכה לחשיפת מעורבותו של קורט ולדהיים ברייך השלישי ולבידודו הבינלאומי כנשיא אוסטריה. באותה שנה שהתה קלרספלד במשך חודש במערב ביירות והציעה להחליף עצמה כנגד בני ערובה ישראלים.
ב-1987 הועמד לדין קלאוס ברבי, שנלכד ביוזמתה. קלרספלד מחשיבה הישג זה לגדול הישגיה, לאחר שכבר בשנת 1972 גילתה את מקום מחבואו בבוליביה. בשנת 1991 פעלה להסגרתו של ממלא מקומו של אדולף אייכמן, אלויס ברונר, שחי בסוריה. ברונר היה אחראי לרציחתם של 130,000 יהודים במחנות ההשמדה הנאציים. בשנת 2001 נדון ברונר בהיעדרו למאסר עולם.
לקלרספלד הוענק בישראל בשנת 1974 "עיטור האומץ של לוחמי הגטאות". נשיא צרפת פרנסואה מיטראן מינה אותה בשנת 1984 ל"אבירה בלגיון הכבוד". בגרמניה, מאידך, לא הוענקו לה פרסים ציבוריים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה