מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום רביעי, 20 בינואר 2016

האם כשהעורב צריך לפתור בעיות, מח של ציפור מהווה בעיה?






כמה מאיתנו ראו את הסרט של היצ'קוק, ציפורים? וזה גרם לכם חרדה? אולי לא כדאי שתקראו את הרשומה הבאה....
העורבים הנם אוכלי כל, אך הם מעדיפים בשר ובמיוחד נבלות. תמיד אמרו לנו שעורבים הם חיות נקמניות. בשל צבעו השחור, קולו המקרקר והיותו אוכל נבלות, בתרבויות רבות קישרו בין עורבים לבין מוות וכוחות אפלים. במיתולוגיה האירית, עורבים קושרו ל"מוריגן", אלת הקרב, הלחימה והעצמאות. בתלמוד העורב נחשב לרע. כָּל הַמְּחֻבָּר לַטָּמֵא - טָמֵא, כָּל הַמְּחֻבָּר לַטָּהוֹר - טָהוֹר. וְשָׁנִינוּ בַּמִּשְׁנָה: ר' אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר לא לְחִנָּם הָלַךְ זַרְזִיר אֵצֶל עוֹרֵב, אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁהוּא מִינוֹ" [בָּבָא קמא דַּף צב, עַמּוּד ב']. גם בסיפור של תיבת נח, העורבים אינם מוצגים טוב. מצד שני, בתנ״ך מתואר כיצד עורבים דאגו לאליהו הנביא לכל מה שהזדקק - בספר מלכים מתוארים העורבים כמספקים מזון לאליהו הנביא.
מה שלא בטוח שאמרו לכם - זה שעורב היא אחת החיות החכמות ביותר שאנו מכירים. היא מומחית בפתירת בעיות שבהן היא נתקלת. מוח של ציפור? חשבו שוב... עורבים הם החיה הרביעית הכי חכמה בעולם, אחרי דולפינים במקום הראשון, עכברים במקום השני, ובני-אדם במקום השלישי... האינטליגנציה של העורב נחשבת לגבוהה-יחסית, דבר שהפך אותו בעיניהם של בני האדם ותרבויות שונות לסמל של חכמה. במיתולוגיה הנורדית למשל, זוג עורבים בשם הוּגין ומוּנין ("חשיבה" ו"זיכרון") הנם מלוויו של אל החוכמה והמלחמה אודין. יחד עם זאת, אודין עצמו קושר רבות למוות. במיתולוגיה היוונית, העורב סיפר לאל אפולו על בגידתה של קורוניס, אהובתו. אפולו שלא האמין לעורב הפך את צבעו מלבן לשחור, אך לאחר שנוכח באמיתות דבריו הפך אותו לעוף קדוש ונתן לעורבים את המשימה להכריז על מוות.
העורבים מראים סימנים של אינטליגנציה גבוהה במיוחד‏ ונראה שזן זה של ציפור עושה אף שימוש בכלים. מינים שונים של עורבים אף הראו סימנים ראשוניים של כישורים לשוניים ויכולת תקשורת לטווחים ארוכים. ניתן לאלף אותם ואף ללמד אותם לחקות קול אדם, בדומה לתוכי. נראה, כי לעורבים יש יכולות מנטליות מפתיעות ומורכבות. אצל כמה מינים נראה שהיכולות האלה אינן נופלות מיכולותיהם של קופי אדם, ואפילו עולות עליהן. לקיקים למשל, יש זיכרון מדהים המתבטא בזכירת אלפי מיקומים של מטמוני מזון – משימה שרוב בני האדם יתקשו לבצע. למעשה, עורבים הנם אחד ממני החיות שלא נכחדו בעקבות הנזק האקולוגי שהאדם גורם לכדור הארץ. מדובר במין סינאתרופי. בתמורה, בני האדם רק מנסים להרוג אותם. לכן, הם עושים הכל כדי לשרוד. עכברושים, למשל, מתמודדים עם האנושות באמצעות רבייה מוגברת. ג'וקים מפתחים חוסן לרעלים באמצעותם האדם מנסה להדביר אותם.
מחקרים הראו שעורב ניו קלדוניה מכין כלים מחלקי עלים משתמש בהם לשלוף זחלים מחרכי עצים.יותר מכך, לומר שהם נקמנים זו פרשנות אנושית, של בני האדם. לעורבים יש זיכרון מעולה, זוכרים מי פגע בהם לאורך זמן. העורב הנו ציפור מדהימה וחכמה. לא נוקמת סתם אלא רק מתוך זכרון רע. העורב יזכור אם פגעו בו בעבר ואם כן הוא יחזיר. הגיוני בעיניי שהסיבה שהם מנסים לפגוע חזרה היא כי הם חווים תחושת סכנה מול מי שפגע בהם בעבר. הם פוגעים ממקום של השרדות.
העורבים הנם עופות חברותיים ולעתים נאספים לקבוצות גדולות. כל זוג עורבים מקים לעצמו קן ושני בני הזוג דוגרים על הביצים ומטפלים בגוזלים. עורבים למדו לזרוק למשל אגוזים ובלוטים על הכביש, לחכות למכונית שתרסק את הקליפה, להמתין שהאור האדום יעצור את התנועה ואז לאכול. עורבים לומדים מצפייה בעורבים אחרים, ותמיד כשהם ימצאו אוכל הם יקראו לשאר החבורה. מעשים נוספים רבים ויוצאי הדופן שעורבים אלו כרוכים בתכנות עיוור מובנה, או בשינון וזיכרון על פי ניסוי וטעייה בעבר או בחשיבה בחירה בין אפשרויות המיוצגות ונשקלות בתודעה. למסקנות אלו, חוקרים הגיעו לאחר שערכו ניסויים התנהגותיים בעורבים בשני העשורים האחרונים.
העורבים מראים סימנים של אינטליגנציה גבוהה במיוחד. עורב מזן קלדוניה החדשה נחקר רבות, מכיוון שנראה שהוא עושה שימוש אינטנסיבי בכלים. מינים שונים של עורבים אף הראו סימנים ראשוניים של כישורים לשוניים ויכולת תקשורת לטווחים ארוכים. הם ניתנים לאילוף ואף ניתן ללמד אותם לחקות קול אדם.
בניסוי הבא שצולם בבריטניה, חוקר הציב בפני עורב 8 שלבים למציאת פתרון להשגת אוכל אליו הוא רוצה להגיע - המקל קצר מדי ולכן, העורב משתמש במקל הקצר כדי להוציא 3 אבנים מכלוב. הוא זורק את האבנים למיכל באופן המאפשר לו להשיג מקל ארוך יותר ולהגיע בשלב השמיני להצלחה ולהשיג את הממתק.




מחקר נוסף של חוקרים מאוניברסיטת קיימריג' התפרסם במגזין Current Biology ועוסק בבחינת מידת חוכמתם של עורבים. החוקרים העמידו לפני העורבים אתגר יוצא דופן – בעיה הדורשת שימוש בכלים, אבל בצורה שונה מהמקובל. הם הכניסו לכלוביהם של העורבים מבחנה שקופה ובה מעט מים ובמים צפה תולעת. העלאת מפלס המים תעלה גם את התולעת ותאפשר לעורבים להשיג אותה. התולעת היא מעדן מיוחד בעבור העורבים, ובכך מובטחת המוטיבציה שלהם להשלים את המשימה. בתחילה היה מפלס המים די גבוה כדי שהעורבים יוכלו לשלות את התולעת ללא בעיה. מאוחר יותר הוכנסה לכלוב מבחנה שמפלס המים בה נמוך מאוד, ויחד איתה – ערימת אבנים. כל ארבעת העורבים שנבחנו הבינו מהר מאוד את הטריק, הכניסו אבנים למבחנה, העלו את מפלס המים ושלפו את התולעת.


בסרטון הבא הרצאה של חוקר עורבים שנכנס לתחום חקר האינטליגנציה של עורבים במקרה כשעורבים השתלטו על החצר של חבר שלו. שימו לב שניתן לשים כיתוביות בעברית SUBTITELED. הוא המציא מכונה את המכונה האוטומטית שתאפשר קיום הדדי בין האנושות לעורבים והציפורים בכלל. שימו לב איך בניסוי שלו, העורבת הייתה יצירתית וכיפפה את החוט מתכת כדי להרים את האוכל כשהחוקרים פישלו בניסוי. מפה לשם, 216 מליון מטבעות הולכים לאיבוד מדי שנה. המטרה של החוקר זה לא לזכות בלוטו בכך שהוא גורם לעורבים לאסוף בשבילו מטבעות כדי לממן את המחקרים הבאים, אלא ללמד את האנושות שאפשר לחיות יחד עם העורבים וללמוד איזון, לשתף יחד פעולה ולמשל לאלף את העורבים לאסוף זבל לאחר ארוע המוני של האנושות כמו משחק כדורגל או להשתתף במשלחות חיפוש של חילוץ והצלה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה