מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שישי, 29 בינואר 2016

מחירי הנפט בעולם צונחים, רק לא בישראל








מדינת ישראל קונה ליטר בנזין ב-86 אגורות לליטר, אך בסופו של דבר, הצרכן הישראלי קונה אותו ב- 6 שקלים מחיר מפוקח. כמחצית מהמחיר מורכב ממס הבלו שהולך למדינה ורק עלה כשמחיר הנפט ירד. זוהי מדיניות מיסוי הנפט בישראל כדי להעשיר את קופת המדינה הישראלית מוכת המיתון. מחירי הנפט בשוק העולמי צנחו בכ-40% ושער הדולר ירד. אך מחיר הדלק המפוקח בישראל לא ירד בהתאם, מאחר בהתאם למדיניות האוצר, מס הבלו עולה בהתאם, הירידה בעלויות לא מועברת לצרכן הסופי ולכן, המדינה נהנית מהוזלת מחיר הנפט ומרוויחה מכך כדי להינות מהכנסות באמצעות מס הבלו והמע"מ. ענף הדלק מכניס למדינה 17 מליארד שקלים בשנה. אחת הטענות שהועלתה כתמיכה באחוז הגבוה של מס הבלו המוטל על הדלק ועל המס הגבוה של רכבים חדשים המיובאים לישראל הנה ההשקעה הכספית הרבה בתשתיות, הן תחזוקה שוטפת והן השקעה בגשרים, מחלפים חדשים ועוד.
יתכן והמדיניות הייתה מוצדקת במידה והייתה קיימת בישראל מערכת תחבורה חלופית לרכב הפרטי - אולי רכבת בינעורנית יעילה וזולה, אולי רכבת מטרופולינית יעילה וזולה, אולי אוטובוסים עירוניים ובינעירוניים יעילים וזולים. אבל לא... המדיניות בישראל אינה מעודדת את קידום התחבורה הציבורית ופיתוחה. המדיניות היא להעלות את המסים לרכבים חדשים המיובאים כדי להגדיל את הכנסות המדינה ולהרחיב כבישים כדי לספק מענה לכמות הרכבים הגוברת מדי שנה. אין מענה לצורך בתחבורה ציבורית זמינה, נגישה ויעילה לציבור הנכים, להורים צעירים הנושאים עגלות, לשעות העומס. אין תכנון עירוני מתאים ואין עידוד לנסיעות משותפות, כך שבממוצע, נוסעים בכל רכב 1.2 אנשים, כולל נהג. בישראל לא קיימת מערכת תחבורה חלופית ראויה ויעילה לרכב הפרטי. כך שבפעם הבאה שבודקים מהו הגורם ליוקר המחייה, סעיף הדלק הנו סעיף נוסף שיש לבחון.
מחיר הבנזין בישראל הנו מפוקח ועומד על מעט פחות מ-6 שקלים לליטר. כמחציתו מורכב ממסים אותם גובה הממשלה. אך האשמה אינה מוטלת רק על הממשלה, אלא גם על המונופול הדורסני של חברות הדלק הגדולות שמוחזקות על ידי הטייקונים המסתפרים על חשבון קרנות הפנסיה של הישראלים בסך מליארדי שקלים לכל שני טייקונים. המחצית השנייה מורכבת מרווח נקי של חברות הדלק הגדולות שמעדיפות לגבות את מלוא המחיר המפוקח על הדלק בשרות מלא ואת מלוא המחיר בשרות העצמי מבלי להפחית באגורה מהמחיר לצרכן. בנוסף, חברות אלו אף לוקחות צעד קדימה בהוזלת העלויות ומדללות דלקים - במכוון או שלא. במשך שנים, מערכת הדלק ברכב שלי הייתה נסתמת בגלל צריכת דלק מהול - אם בגלל חדירת מי גשמים למיכלי הדלק התת קרקעיים או מאחר ומדובר במדיניות קבועה של החברה המספקת את הדלק, מדיניות שבגללה באופן תדיר, חברת הדלק מגיעה באופן קבועה לידיעה בחדשות כי רכב נתקע בגלל דלק מהול או מטוס הושבת כי החברה ספקה דלק מטוסים מהול. דרך נוספת להגביר את רווחי התחנה הנה לא לתחזק את המשאבות כראוי באופן הגורם להן לאגור אויר ולכן, המשאבה תמשיך לחייב את הלקוח על אויר גם כשהמיכל דלק ברכב שלו מלא והמשאבה הפסיקה לפמפם דלק לרכב.
אנחנו לא במדינה קומוניסטית. המדינה אינה מחזיקה במונופול מוחלט על מחירי הדלק וכן, חברות הדלק מוכרות דלק לא חייבות למכור את הדלק במחיר המקסימלי המפוקח. ממש כמו שלא חייבים ליסוע על 110 קמ"ש בכביש 1 - לפעמים יש פקקים שמאלצים אותנו לנהוג על 50 קמ"ש או הצורך לנהוג בהתאם לתנאי הדרך בגלל קשיי ראיה של מזג אויר.
לפיכך, אם זה לא נראה לכם הגיוני לשלם מחיר גבוה על הדלק, אל תשלמו אותו - יש חלופות ראויות. קנו רק בתחנות טן. לא חייבים לקנות דלק בתחנות הגדולות של פז, דלק וסונול שמוכרות במחיר המקסימלי המפוקח. בשנים האחרונות אני מקפידה לתדלק רק בתחנות טן - ברשת טן מספקים לצרכן הסופי דלק איכותי באחריות שאינו מהול או מדולל במים והמשאבות מתוחזקות כך שהן לא מפמפמות אויר באחריות. הדלק מסופק לצרכן בשרות מלא במחיר שנמוך מהמחיר המפוקח בשרות עצמי. מאז שאני מתדלקת רק ברשת טן, מעולם לא היו לרכב בעיות של סתימות דלק, בניגוד לעבר. פעילותה של חברת טן מוכיחה שאפשר להתפרנס יפה מאוד בלי למהול דלק ובלי לגבות מחיר מפוקח מלא. בנוסף, קחו איתכם עוד אנשים ברכב. נוסעים לעבודה? תקפידו על CAR POOLING וקח תורידו מהכביש עוד 4 רכבים, תתרמו להקלה בפקקים, תחסכו בהוצאות הנסיעה ואפילו תוכלו ליסוע בנתיבי התחבורה הציבורית ובנתיב המהיר בחינם. תארו לכם שבמקום כל הרכבים בהם נמצא רק הנהג יהיו רכבים בהם יהיה נהג + 3 או 4 נוסעים שמילאו את הרכב ובכך הורידו רכב נוסף מהכביש? כל רכב כזה צמצם את הפקק ב-4 רכבים. עכשיו תארו לכם ש-52 רכבים בהם נמצא רק נהג בחרו לעלות על אוטובוס במקום לנהוג? כבר צמצמתם את הפקק ב-52 רכבים וחסכתם לעצמכם עשרות שקלים ממחיר הדלק.
דבר אחרון, בפעם הבאה שתפגשו מעלים מס, תעדכנו אותו שבגללו, מס הבלו על הדלק מאוד גבוה. כשהם יתחילו לשלם מסים ולדווח על הכנסות, מס הבלו יירד, נכים יקבלו הגדלה לקצבה ומערכת הבריאות תקבל תוספת תקציב באופן שיפתור את הבעיות הקיימות בה.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה