מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שבת, 29 באוגוסט 2015

דיסוננס קוגנטיבי בקרב השמאל הישראלי





סכסכנים יקרים, נסו תרגיל אחר כי זה לא ילך לכם. מכירים את זה כשהעובדות לא משרתות את האג׳נדה אז ממצאים שקרים?
אז פרופוגנדה אנטי-ישראלית.
פוסט שהועלה בפייסבוק מלין על כך שאין הכוונה בשילוט על כביש 1 לאבו גוש. הפוסט עשה את זה באופן כל כך אכזרי - הציג את תושבי אבו גוש כפרו ישראלים וכציונים, אך נושאים סכין שהמדינה תקעה להם בשכם למרות הכל, מאחר והרשויות מכחישות את קיומו של הכפר ולכן, העלימו את קיומו מההכוונה על כביש 1.
יחד עם זאת, 1 ק״מ משם יש את המחלף הנכון עם השילוט הנכון. בחרתי לצלם את השלטים על מנת להפריך את הטענות השקריות של אותו פוסט עלוב המטיף לתיסכול ומירמור .
שלטים אלו צולמו בכביש המהיר, כביש מספר 1, הנמתח מתל אביב לירושלים. יצאנו בעקבות פוסט שהתפרסם בפייסבוק, הנכתב על ידי שמאלני, אשר טוען כי בשלטים בכביש זה שכחו בזדון ומתוך זילזול לרשום את השם אבו גוש בשלטים המובילים ומכוונים לכפר אבו גוש משני כיווני הכביש !!!
האומנם ?!?
התמונות הללו ממחישות את הפער בין מה שנטען באותו פוסט לבין מה שקיים במציאות וכאן נשאלת השאלה : למה בדף מסויים בוחרים להציג את עניין השלט שבו לא רשום את שם הכפר אבו גוש ? ולמה ספיציפית אבו גוש ?
הייתי מעריכה את הצעד לו אם הכוונה בדבריו היתה מחאה ועריכת ביקורת על הממסד שאין לי ספק כי קיימת בו אפליה כלפי המגזר. אבל לא ... הפוסט ההוא לא בא לבקר. הוא בא ללעוג, לסכסך, לעורר זעם, לזלזל ולפגוע. הוא חצוי בין הגישה השמאלנית המתיימרת לייצג את המגזר הערבי ומנסה לתקוף כל ניסיון החורג ממנה או קו וסמל של דו קיום לבין ההקצה של חלק ממטיפי המגזר.
חלק אף יכנו את המצב כדיסוננס קוגניטיבי. על פי פרנץ פאנון, פסיכיאטר ופילוסוף (1925-1961), לעתים אנשים מחזיקים באמונה בסיסית כלשהי, והיא מאוד חזקה בתודעתם. כאשר מציגים בפניהם עובדות מוצקות הסותרות את אותה אמונה, הם אינם מסוגלים לקבל את העובדות החדשות. הדבר עלול ליצור בהם תחושות מאוד לא נוחות אותן יתקשו להכיל ולכך קוראים: דיסוננס קוגניטיבי - אמונה חזקה מול עובדות מוצקות - יצירת קונפליקט פנימי. מכיוון שמאוד חשוב להם להגן בכל מחיר על אמונתם הבסיסית, הם ינסו לעשות רציונאליזציה של המצב, הם יתעלמו מן העובדות או אפילו יכחישו כל דבר שאיננו תואם את האמונה בה הם מחזיקים.
לא בכדי הפוסט מתייחס לאבו גוש ולא לאום אל פאחם לדוגמא. זה לא מקרי שהמוצג הוא כפר שהוא דוגמא למקום שאין ישראלי ולא משנה מהי תפיסת עולמו או השתייכותו הפוליטית שלא ביקר או לא שמע על הייחודיות של אבו גוש.
ואז באה תפיסה החצויה בין שמאל מתנשא לועג לחלק מהתושבים שאשמתם כי אחוזי הטרור בקרבם שואף לאפס ומנסה ללעוג להם ולהציג אותם " פראיירים " בטענה שאף אחד ברשויות לא שם עליהם. מצד שני , התפיסה המייצגת תיסכול בחברה הערבית שקשה לה כל הזמן להיתקל במועדפות ובתחושת הביטחון שכל אזרח במדינה חש כשהוא נכנס לאבו גוש, כסמל לאחת מהדרכים לדו קיום, מאחר והכפר מהווה מקום לעלייה לרגל בשעות הפנאי לישראלים, יהודים וערבים כאחד. שתי התפיסות ביחד התערבבו בפוסט אחד עלוב היוצא נגד הגישה הייחודית שהכפר עיצב לעצמו ומנסה להגיד לתושבי הכפר : הנה אתם רואים ? יצאתם פראיירים.
אני אומרת : באמת ? וואלה , בלי קשר לשלטים , טוב לי פה , על אפכם וחמתכם זוהי מדינתי ומדינתם של תושבי גוש עציון ומדינתו של ערבי ציוני ופרו ישראלי באשר הוא. על שני דברים אין מחלוקת. כפי שאני מאמינה שזכויותיהם הטבעיות של תושבי אבו גוש כאזרחים הן חלק מהמוסכמות שאין עליהן עוררין, ככה גם חובותיהם כלפי מדינת ישראל. אף אחד לא עושה להם טובה והם לא עושים טובה למדינה. אבל אתם מעדיפים לסכסך בין יהודים לערבים. זה בסדר. אני מבינה מה אתם מנסים לעשות פה. זה לא יילך לכם.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה