מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום חמישי, 16 באוקטובר 2014

בכל ראש השנה מייחלים לראש של דג ולא לזנב, האמנם?




כרגע אנחנו בתקפה חגיגית וסמלית ביותר, בשיאם של חגי תשרי הנפתחים בראש השנה ולאחר עשרת ימי תשובה מתקיים יום הכיפורים.סדר ליל ראש השנה הוא מנהג יהודי עתיק, הכולל אכילת מאכלים סימבוליים ואמירת תפילות. ראש זה דבר מטאפורי. "ראש השנה" נקרא כך כי הוא היום הראשון של השנה. ממש כמו ראש השנה, ראש מייצג את הפתיחה, ההובלה. לכן גם מברכים ברכת "שנהיה לראש ולא לזנב" על ראש של דג.
מנהג אכילת ראש כבש/אייל/דג מובא בתשובת מתקופת הגאונים‏ "כדי שישמענו הקדוש ברוך הוא לטובה בראש השנה וישימנו לראש ולא לזנב". התפילות הנאמרות על המאכלים הסמליים הנאכלים במהלך הסדר הן בזיקה דומה לתוכן הבקשה. אחד מהפרושים למונח 'ראש' קשורה ישירות לתפקודו של הראש כאיבר בגוף. המוח מצוי בראש. לכן, הראש נתפס כקופסה המכילה מחשבות. ואכן אחת המשמעויות של ראש היא מוח, שכל. יש הנוהגים לאכול דגים במהלך סדר ראש השנה כדי "לפרות ולרבות כדגים".
על פי התאוריה, החברה האנושית היא כמו הגוף המייצג באופן מטפורי את התרבות. יש בה אנשי מחשבה ואנשי כפים, "ראש" ו"זנב" שמשלימים אחד את השני. העולם צריך לכולם. שנלך לפי האידאולוגיה שלנו ולא נגרר כזנב אחרי אינטרסים של אחרים, שנוביל ולא נשרת. שנלך קדימה לכיוון הראש ולא לכיוון הזנב. שנעסוק בעליה, שנבנה, נפתח, נגדל ונגדיל, שלא נעסוק בירידה.




עם זאת, לא מומלץ לאכול דגים, אלא כל דבר אחר המייצג ראש מן הצומח ולא מן החי, ממאחר מדובר בצער בעלי חיים. היום, אנחנו לא רואים בדגים כבעלי חיים אלא כמוצר הנמצא במקפיא בסופר. אנחנו לא זקוקים ללכת לדוג אותם ואז להכות בהם בראש במטרה להמיתם ואז לנקות אותם ולהכין אותם למאכל. דג זה לא ירק. צריך לדוג אותם. צריך להכות אותם בראש עם פטיש בכדי להמית ולאכול.
בנוסף, מסוכן לאכול דגים מאחר יש בהם כספית - בהתאם לסקר שפורסם בארה"ב, נמצאה תכולה גבוהה של כספית בסוגי דגים מסוימים. צריכת כספית רעילה למח ולמערכת העצבים של האדם. היא מצטברת בגוף, עלולה לשנות DNA, לעודד תהליכים דלקתיים וסרטניים ומהווה גורם סיכון עצמאי למחלות לב. מחקרים אף מצאו קשר בין חשיפה למתיל כספית בשלב העוברי לירידה בתפקוד המוחי ובתפקודים המוטוריים. על פי משרד הבריאות הישראלי, דגים הינם מקור טוב לחלבון, דלים יחסית בשומן רווי ומכילים אומגה-3, אך ניתן להשיג רכיבים אלו ממקורות אחרים. למעשה, על פי מסקנותיו של דו"ח מטעם ארגון הסביבה האמריקני (EWG), בעל מסקנותיו והשלכות על המלצות התזונה המגיעות אלינו, ועל תכנון מדיניות בריאות הציבור, דגים אינם מקור בטוח לאומגה 3 בעקבות הכספית וחומרים נוספים המצויים בדגים ומסוכנים לאדם.
 מדוע ממליצים על צריכת דגים כמקור לאומגה 3, כאשר חלק גדול מהדגים מכילים כמויות קטנות וזניחות של אומגה 3 וחלקם אף מסוכנים לאכילה, במיוחד לנשים בהריון ולילדים, בעקבות תכולת כספית גבוהה ונוכחות של חיידקים מסוכנים לאדם. לפי הדו"ח של EWG, כדי להגיע לצריכה של 1.75 גרם אומגה 3, הכמות השבועית המומלצת לנשים בהריון ושנמצאה כקשורה בירידה בסיכון למחלות לב, יש לאכול יותר מחצי קילו טונה - 567 גרם, כחמש קופסאות טונה בשבוע. לפי לא מעט מומחים ומחקרים בתחום, כמות כזו מסוכנת לצריכה, במיוחד לילדים ונשים בהריון, גם במקרה של טונה בהירה. ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקני, וה-EPA (המשרד להגנת הסביבה) אינם נותנים לציבור מידע אמין לגבי רמות האומגה 3 בדגים מצד אחד, ולגבי רמות הכספית מצד שני. הדבר מקשה על הצרכנים לבצע בחירה מושכלת בנוגע לצריכת דגים, סוג הדגים ומינונם.
לכן, ההמלצה לצרוך דגים בתפריט התזונה אינה ההכרחית מאחר ודגים מזיקים לבריאות. ניתן להמליץ על מוצרי מזון מן הצומח. יש למנוע תזונת הדגים בקרב הציבור ולשמור על תזונה מגוונת ומאוזנת מן הצומח ולא מן החי, מאחר וצריכה מן החי אינה מוסרית ומזיקה לבריאות.
משרד הבריאות בעצמו מזהיר מפני צריכת דגים. כתוצאה מחשיפה לחיידק הויבריו המצוי בסנפירי דגים, דווחו בשנה שעברה על 12 מקרים של זיהום חמור. לכן, חשוב מאוד להקפיד על כללי זהירות, כולל המנעות מכל מגע עם דגים לחולים במחלות כרוניות, בעלי מערכת חיסון מוחלשת ולבעלי פצעים פתוחים בידיים.
 לנשים בהריון - משרד הבריאות אינו ממליץ על אכילת סוגים מסוימים של דגים וכן, המשרד ממליץ על צריכת דגים של מקסימום פעמיים בחודש בקרב יתר האוכלוסייה בעקבות הכספית. בהתחשב בכך שמשרדי בריאות בעולם, כולל ה-FDA, אוסרים על צריכת דבש למי שעדיין לא מלאו לו שנתיים, אך בישראל מתיר משרד הבריאות החל מגיל שנה, מעיד על כך שמשרד הבריאות בישראל אינו מקצועי בעליל. יש דוגמאות רבות נוספות, כפי שבא לידי ביטוי בהמלצות המשרד לארוחות הילדים בבית הספר ולכן, יש להימנע לחלוטין מצריכת מוצרים מן החי בכלל ומדגים בפרט. למעשה, מחקרים רפואיים אינם ממליצים על תזונה מן החי, כולל צריכת דגים, אלא על תזונה טבעונית.
תראו בעצמכם מה דוחפים לכם לדגים בתעשיה בהתאם לתחקיר של כלבוטק עם רפי גינת - רוב הדגים בישראל מיובאים מחו"ל ולא מייצור מקומי. בעיקר יבוא מסין. וכשאתם חושבים שאתם קונים 100% דג, אתם מקבלים אולי 80% ממנו.




נא להיות לראש ולא לזנב. תהיו אנושיים, תגדילו ראש ואל תגררו לפגיעה בבריאות ובבעלי חיים.




Làm thịt cá
Răng mà con cá này nó sống dai vậy ta?
Posted by Thông Tin Hàn Quốc on Saturday, March 15, 2014



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה