מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שבת, 23 במרץ 2013

להיות טבעוני הפך להיות טרנד בישראל





- אבל אם אני אהיה טבעוני לא יישאר לי מה לאכול.
 - למה לא? יש שפע עצום של מאכלים מן הצומח.
 - מה למשל?
 - טחינה היונה, טחינה הנסיך, טחינה ירושלים, טחינה אחווה...  
- זה מה שאתה אוכל כל היום? טחינה? 
- נראה לך? 
- אז מה עוד?
 - חלבה! חלבה היונה, חלבה הנסיך, חלבה ירושלים...

זה לא מדוייק. אמנם בתור טבעוני, הרבה דברים אותם הורגלת לאכול כבר לא זמינים לנו, כמו שווארמה הודו ושקשוקה עם ביצים. אבל זה לא סוף העולם. עובדה שהרבה ישראלים הופכים להיות טבעוניים וחיים באושר ובבריאות.







זוהי הכתבה שפורסמה אתמול בערב ביומן בערוץ 1. הכתבה מציגה את הטרנד הישראלי להפוך לצמחונים וטבעונים - עובדה שאפשר להיות מפתח גוף למרות שהוא צמחוני וטבעוני בלי גישה בכלל למוצרים מן החי. להיות טבעוני זה טרנד בתל אביב, כמו השווארמה הצמחונית בתל אביב ושקיות בד של טבע קסטל. המגמה בישראל של הטבעונות והצמחונות נוצרה בעיקר בהשפעת ההרצאות של גארי יורופסקי והרצאה נוספת של עמיתו דר' מייקל גרגר, המציגים את החסרונות באכילת בשר, חלב והמסחור בהם מול היתרונות בצריכת מוצרים מן הצומח - צמחונות וטבעונות. לדעתי, אפילו לתחקיר של כלבוטק על המתרחש במשחטת אדום אדום יש השפעה על הנטייה של ישראלים להפוך לטבעונים ולצמחונים. עוד מ-2006, מועצת החלב הישראלית מודאגת כי היא הבינה שיותר ויותר אנשים בישראל צורכים פחות חלב. מעבר לכך, בישראל, במשך 7 שבועות של ספירת העומר, היהודים נוהגים שלא לצרוך בכלל מוצרים מן החי, ובכלל זה מוצרי בשר בקר, עוף ונעלי עור. גם בשגרה היהודים מצמצמים דרסטית את אכילת הבשר והמוצרים מן החי מאחר והיהדות תומכת בכך מטעמי צער בעלי חיים. אין סתירה בין יהדות וטבעונות. אין סתירה בין יהדות והומניטריות כשמדובר ביחס לבעלי חיים וצב"ח. שמשון הגיבור היה מאוד הומניטרי והיה נזיר יהודי - לא צרך מוצרים מן החי.

בעקבות כך, יותר ישראלים צורכים פחות מוצרים מן החי, הופכים לצמחונים ואף לטבעונים. יותר ויותר מסעדות מוסיפות מנות ומגוונות מנות צמחוניות וטבעוניות [ראיתי זאת במו עיניי בתפריט החורף של ארומה כשהוסיפו את האפשרות להחליף את העוף במנות בטופו]. בקרב מי שמזמין קייטרינג לחתונות למשל גוברת הנטייה לתפריט טבעוני וצמחוני. אפילו רשת עדן טבע מרקט הפסיקה לאחרונה [במהלך חודש פברואר] עם מהפכת החלב שלה בעקבות הביקורת שהוטחה בפניה על חוסר המוסריות שבקידום צריכת מוצרי חלב. במדינות ערב בכלל לא יודעים מה זה חלב בקר ותורכים רק חלב צאן. בסין לא יודעים בכלל מה זה חלב.
הטרנד הצמחוני והטבעוני אינו זמני אלא מדובר במהפך לאור התרומה שלו לבריאות הציבור ולאקולוגיה ולאור העלייה למודעות של צער בעלי החיים שנגרם לתרנגולות המטילות ולבעלי החיים שנשחטים כפי שנחשף בכלבוטק. באופן אישי, אני מתנגדת לשימוש מסחרי בחלב מ-3 סיבות -
א. חלב בקר זה רעל.
ב. שימוש מסחרי מאלץ להפריד את האם מהוולד בעת הלידה כך שגוזלים ממנו אוכל וקשר אימהי
ג. חולבים את האם גם כשהיא בהריון שוב - הרי היא מייצרת חלב רק כשהיא אחרי לידה. לכן החלב מכיל הורמוני גדילה שלא לדבר על מוגלה שהחלב מכיל בעקבות דלקת בעטינים.
עם זאת, יש להוציא סייג מאחר וידוע כבר כמה שנים טובות שחלב אם [אנושי] מרפא סרטן. יש סיבה מסויימת שמקימים בנק לחלב אם וזה לא רק כדי להשתמש פחות ממטרנה. רופאים רושמים חלב אם לחולים מאחר והוכח כמסייע כמו מחלות סרטן שונות בנוסף, חלב צאן [עזים] ונאקות מרפא ממחלות זיהומיות. זה ידוע כבר דורות על גבי דורות רק שבשנים האחרונות זה גם הוכח מחקרית. ועובדה שגם בטבע בעלי חיים צורכים חלב אם של בעלי חיים אחרים:





הבעיה היא זה עם חלב הבקר [חלב פרה] אליו בני האדם רגישים מאוד ואינם מסוגלים לעכל אותו. לבני האדם, חלב בקר זה רעל שגורם למחלות כמו דלקת פרקים. בנוסף, היצרניות התעשייתיות שחולבות את הפרות [ןהעזים] עד שיש סיכוי גבוה שתמצא בחלב מוגלה בעקבות דלקת העטינים הנגרמת בשל חליבת יתר וכן, החליבה נעשית אחרי הלידה כשהעגל נעקר מהאם או כשהן כבר בהריון שוב והחלב מכיל הורמונים שקשורים להריון וגורמים לגדילה אבנורמלית ולהתפתחות מינית מוקדמת.

ולהלן דבריה של שי-לי מנזילבסקי:

״תביעה ייצוגית״ זו הכותרת שאני בוחרת לסטטוס הזה. כשסהר הייתה בערך בת שנה וחצי, היא פיתחה אסטמה של ילדים הכוללת התקפות שיעול כרוניות טורדניות ומעיקות. לילות סתוויים/חורפיים/אביביים רבים, ללא שינה כמעט. אינספור רופאים, מומחים, פרופסורים, והופ! מכשיר אינהלציה, בודי קורט, פליקסוטייד, משאף כחול-ונטולין, תוכנית טיפולים... מהר מאוד, מכשיר האינהלציה הפך לאורח קבוע אצלנו במטבח, כמו עוד קומקום או תמי 4, מתחילת הסתיו ועד סוף האביב, סהר, כמעט על בסיס יומי, עם תרופות למניעת התקפות השיעול וקוצר הנשימה. כך עברו להן בערך שנתיים. עד שהאמא המשוגעת של סהר, החליטה יום אחד, להפוך טבעונית, לגביי כמובן לא היה כל חשש, וצריכת החלב הופסקה כליל, עם הילדות לעומת זאת, זה היה כבר יותר מורכב. הפחד שהושרש כל כך עמוק ע״י הסביבה, הרופאים, התרבות, ומועצת החלב, היה כל כך משתק (שעל אף כל המחקרים שקראתי, הגורסים, חד משמעית, שחלב הינו בגדר נזק אמיתי ממשי לגוף האדם), שלא הייתי מסוגלת להפסיק לבנות שלי, את צריכת החלב בוות אחת, כך שסהר המשיכה לשתות יוגורוט אחד ביום (ליתר ביטחון...). עם הזמן, סהר נחשפה למידע אודות החלב ונזקיו, ליטפה עגלים בוכיים בכלובים קטנטנים, ראתה את הפרות האהובות, חוטפות מכות עם מקלות בכל חלקי גופן, בדרך לתאי החליבה... עד שהחליטה, יום אחד, שהיא מפסיקה עם היוגורט האהוב שלה והופכת ״טבעונית לגמרי״ כלשונה. חלפו מס׳ חודשים, החורף בעיצומו, כמו גם ההכנות התרופתיות לקראת ההתקפים שלה שאמורים לפרוץ בכל רגע, (בכלל לא שמתי לב שהם מאחרים להגיע...) האינהלציה בהיכון, המשאפים מוכנים ומזומנים, ו... ניחשתם כבר?? ובכן, מס׳ חודשים לאחר שסהר הפסיקה לחלוטין את צריכת החלב שלה, היא גם נפרדה, בתקווה לצמיתות, מהאסטמה שלה! האינהלציה עברה לאיחסון בארון גבוה במטבח, המשאפים עומדים נטושים בארון התרופות. חשוב לציין, שבכל ביקור עם רופא חדש בעיניינה, נשאלה השאלה אודות הקשר בין צריכת חלב ומוצריו, לבין האסטמה שלה, ותמיד אותה תשובה, נחרצת ובוטה! ״אין שום קשר, אין שום מחקר שמוכיח כי חלב ומוצריו גורמים לליחה/שיעול/אסטמה, שהילדות יאכלו חלב כרגיל!״ ואני... ובכן, הספקתם להכיר אותי קצת... לי מתחשק מאוד לקחת 3 מוצרי חלב: גבינה צהובה (עם עובש), שוקו (מחלב שהחמיץ) ויוגורט (עם חיידקים ממש רעים), ולהכין מהם ארוחה מיוחדת לכל אותם מומחים, שמנעו מהילדה שלי בריאות, במשך שנתיים+. את הסטטוס הזה אני מקדישה לחבריי הרופאים הטבעוניים שהחליטו להישאר נאמנים לשבועת הרופא שנשבעו, ולא לשבועת תעשיית המזון מהחי, שנשבעה להמשיך לרפד כל כך הרבה גופים, ע״ח הבריאות של כולנו!




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה