מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום שני, 5 במרץ 2012

ישראל יקרה לנו - צרכנות נבונה: איך להקטין את הוצאות הרכב




כולכם ודאי הבחנתם בעליה החדה במחירי הדלק בשנים האחרונות. לפני עשר שנים, כשקניתי את הרכב הראשון שלי, הבנזין היה פחות מ-3.5 שקלים לליטר. היום הוא עבר את רף ה-8 שקלים לליטר. יותר מ-50% ממחיר הדלק מורכב ממסים. בחצי השנה האחרונה אף הדבר עורר קול מחאה צרכנית והוציא נהגים לכבישים, ובכלל זה נהגים מקצועיים כמו נהגי משאית ומוניות שמתפרנסים מהרכב שלהם וצורכים בנזין וסולר, מאחר העלייה במחיר הדלק נוגסת בהכנסה שלהם. כביש איילון נחסם לא פעם.
בהתאם למצב עגום זה, כשעליות המחירים של מוצרי הצריכה השוטפים אינן פוסקות והשכר אינו עולה, ההכנסה של כל אחד ואחד מאיתנו נשחקת ואנחנו מרויחים פחות. כדי להתמודד עם המצב שנוצר, צריך לעבוד יותר ולהגדיל הכנסות. במקביל, יש לצמצם הוצאות כספיות איפה שרק אפשר, גם בדברים הכרחיים בעיקר בדלק, מזון שבסופו של דבר מוצא את דרכו לפח וחלקם אפילו בתרופות ובצרכים רפואיים. אבל מדובר בצרכים הכרחיים מאחר ובזכות הדלק שכולנו משתמשים בו כדי להתנייד ממקום למקום, להגיע לעבודה, מצרכים מגיעים אלינו לסופר וכדומה. וכדי שתהיה לכם אינדיקציה בנוגע ליוקר המחיה בישראל, כפי שמתבטא על ידי היחסיות בין מחיר הדלק להכנסה של שכיר בישראל לעומת מדינות אחרות, להלן מוצג מחירו של ליטר דלק וחלקו ביחס לשכר המינימום בישראל, בארצות הברית, באוסטרליה ובבריטניה. במדינות אחרות, מחירו של ליטר בנזין נע בין עשירית לחמישית משכר המינימום השעתי. בישראל, עלות ליטר בנזין תופס יותר משליש משכר המינימום לשעה!



כמו שאפשר לראות מהנתונים שמוצגים בטבלה הבאה, עליית מחירי הדלק לא קשורה לעלייה בשער הדולר או לתנודות במחירי הנפט. מדובר בעליית המס המוטל על הדלק.


כולנו מנסים לחסוך, גם בדלק שחוסך לנו בכסף ומסייע לצמצם פגיעה בזיהום האויר ובאיכות הסביבה. אז הנה מספר טיפים לחיסכון בהוצאות הרכב ובעיקר בדלק:


  1. תמיד תעדיפו להשתמש ברגליים וללכת כשאפשר. זה טוב לבריאות, טוב לאיכות הסביבה וחוסך לכם כסף ודלק.
  2. כשאי אפשר ללכת, תעדיפו להשתמש בתחבורה הציבורית [כן, אוטובוסים, רכבות ואפילו מוניות שרות ומוניות רגילות] במקום ברכב. למעשה, שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי הנו אינטרס לאומי. חבל שבממשלה לא מבינים את זה ולא משפרים את התשתיות של התחבורה הציבורית על חשבון רכבים פרטיים. טוב, למעשה הם כן מבינים את זה, אבל מעדיפים להעשיר את קופת האוצר בזכות הרכבים הפרטיים בעקבות המיסים שמוטלים על יבוא הרכבים, על הדלק, על חניה ודוחות תנועה.
  3. אם אתם כבר מחליטים ליסוע ברכב פרטי, לא יקרה כלום אם תקחו איתכם כמה טרמפיסטים שנוסעים לאותו הכיוון. ממחקרים עולה, בכל רכב שנוסע על הכביש נמצאים בממוצע 1.2 אנשים. קרי ברוב המוחלט של המקרים, בנאדם אחד בלבד - הנהג, נוסע לבדו ברכב שיכול לשאת 4 אנשים נוספים לפחות. [תארו לכם כמה פקקים יחסוך אוטובוס אחד במקרה הזה מאחר והוא יכול להכיל 52 נוסעים בישיבה - משמעות הדבר פחות 52 רכבים על הכביש תמורת אוטובוס אחד...]    
  4. נסיעה במהירות גבוהה גורמת לצריכת דלק גבוהה, נסיעה במסגרת המהירות המותרת (35 קמ"ש לערך) חסכונית ב-5% יותר בצריכת הדלק.
  5. מומלץ לתכנן את מסלול הנסיעה מראש. כדי לחסוך נסיעה בדרכים עירוניות או עמוסות - השתמשו במכשיר ניווט - אני ממליצה על תוכנת הניווט החינמית WAZE שמשתפת בין המשתמשים את הפקקים, מפגעים בדרך, שוטרי תנועה ומסייעת לתכנן את המסלול באופן יעיל. ניתן להשתמש בה, בין היתר, במכשירים דור 3 ומעלה ובסמארטפונים. 
  6. נסיעה עם חלונות פתוחים במהירות גבוהה מעלה את צריכת הדלק גם יותר מנסיעה עם מזגן לאור התנגדות הרוח בחלל הרכב. לכן, עדיף ליסוע בכבישים בינעירוניים [בשעות שאינן שעות העומס, כלומר כשניתן ליסוע 50 קמ"ש ומעלה באופן רציף] עם חלונות סגורים ומזגן.
  7. הרכב לא צריך את דוושת הגז כדי ליסוע ולכן, אין טעם ללחוץ עליה באופן קבוע. למעשה, שימוש בדוושת הברקס גורמת לרכב לבזבז אנרגיה ולכן, צריכת הדלק עולה.
  8. בניגוד לסעיף 6, נסיעה בכביש עירוני, במהירות של מתחת ל-50 קמ"ש באזור בו העצירות רבות והנסיעה איטית בגלל ריבוי צמתים מרומזרים ותנאי הדרך העירונית הדורשת זהירות מוגברת בגלל הולכי רגל וילדים, הגבלת מהירות של עיר, פקקים ועומסים, נסיעה עם מזגן תעלה את צריכת הדלק ולכן, יש לפתוח חלונות ולסגור מזגן.
  9. יש לדאוג לבצע ברכב טיפולים במועדם. רכב מטופל חוסך בדלק. גורמים כגון  מסנן אויר מלוכלך מעלה את צריכת הדלק.
  10. לחץ אוויר תקין בגלגלים בהתאם להוראות יצרן הרכב מבטיח חסכון בדלק. צמיגים שלחץ האוויר בהם גבוה ואו נמוך מהמותר יגרום לצריכה גבוהה יותר. רצוי לנפח את הגלגלים האחורים בהתאם להוראות היצרן!! בספר הרכב הגלגלים האחוריים לנפח בהתאם למספר הנוסעים שמסיעים. אם אתם נוסעים את רוב הנסיעות לבד או עם נוסע אחד יש לנפח למינימום שממליץ היצרן. זה שומר על תצרוכת דלק נמוכה ב 6% וחוסך גם בצמיגים. לדוגמא אם היצרן ממליץ על לחץ צמיגים 26-30 רצוי לנפח את הגלגלים הקדמים ב 26 ואת האחוריים ב 28PSI. חשוב לבדוק לחץ אויר לפחות אחת לחודש, לא להתעצל. באופן אישי, אני בודקת כל סוף שבוע. לידיעתכם: בכל רכב, בדלת נהג או על המשקוף התחתון של הדלת יש מדבקה עם מידות לחץ אויר. המידע מופיע גם בתחנות הדלק.
  11. חפצים מיותרים בתא המטען מעלים את משקל הרכב, מעמיסים עליו וגורמים לצריכת דלק גבוהה יותר .
  12. במקרה של עצירה ממושכת, מעל 5 דקות, מומלץ לכבות את המנוע.
  13. האצה מהירה גורמת לבזבוז כמות גדולה של דלק,  יש להתחיל נסיעה ולהאיץ בצורה מתונה בהתאם לתנאי הדרך .
  14. נסיעה רציפה בלי עצירות במהירות של 90 קמ"ש בהילוך חמישי תייעל את צריכת הדלק ולכן, עדיף ליסוע בלילות ובשעות שאינן שעות העומס, כמו מוקדם בבוקר.
  15. גם הביטוחים הם הוצאה לא קטנה. אל תחששו להשוות מחירים - מאוד אפקטיבי. חשוב לדעת שקיימת הפרדה בין ביטוח החובה והביטוח המקיף/צד ג'+גרירה+חלונות ושות' [יש לי ג' זול במיוחד ולאחרונה גיליתי שיש בו שרותי דרך כמו החלפת צמיג ושרותי דלק]. דבר ראשון, תפנו למחשבון באתר של משרד האוצר כדי להשוות מחירים ולגלות מהו הביטוח הזול ביותר שתקבלו בין כל החברות בהתאם לנתונים שלכם. המחיר מחייב את כל החברות וכן, הביטוח הוא אותו הביטוח בין אם הוא עולה לכם 800 שקלים או 2,000.
  16. לצערי, אין לי מניות בביטוח שמציע הדואר אבל יש לי שם ביטוח כבר שנתיים וכל מי שהצעתי לו להתקשר לשם כדי להשוות מחירים, בחר בסופו של דבר לעשות דרכם. המוקד הטלפוני שלהם הוא 037556855. אל תשכחו להתמקח.
  17. הגיע הזמן לתדלק? תצטרפו למאבק ותחרימו את תחנות הדלק הגדולות [סונול, פז, דור אלון ודלק]. הבנזין אוקטן 95 נמצא בפיקוח. אין הדבר אומר שהתחנות צריכות לגבות את המחיר המקסילי. מבחינת האפליקיה FULLTANK נראה, שברוב המקרים, יש הסכמה שבשתיקה לגבות את המחיר המקסימלי לליטר בנזין, גם כשהמדינה אילצה את התחנות לעשות הפרדה בין שרות עצמי לתדלוק בשרות מלא. עובדה שהתחנות הקטנות כמו טן נותנות שרות תדלוק מלא בפחות מעלות התדלוק בשרות עצמי והן עדיין רווחיות. רק תחנות הדלק טן שומרות באופן עקבי על מחיר נמוך לכל ליטר גם בשרות מלא במחיר המופחת ממחיר השרות העצמי.
  18. מאחר ומחיר הדלק בפיקוח הנו מקסימלי ובגדר המלצה בלבד, במקביל, תשתמשו באפליקציה FULLTANK כדי לבדוק באיזה תחנת דלק בסביבה זול לתדלק בה.
  19. סיבה נוספת שמונעת ממני מלתדלק בתחנות דלק סונול, פז, דור אלון ודלק הנה הקומבינה נוסח רפי גינת: שימו לב איפה אתם מתדלקים, מהי איכות הדלק [מהול או לא] והאם המשאבה פגומה. כבר כמה שנים טובות שאני מחרימה את החברה הצהובה הגדולה - כשתדלקתי בתחנות שלה, באותה התחנה באופן קבוע, נגרם לי סתימת דלק. הסתימה חזרה על עצמה כשהחלפתי לתחנת צהובה אחרת. בעקבות נסיוני ממספר תחנות של פז בהן תדלקתי באופן קבוע ורק בהן, לא התפלאתי כשהשנה נגרמה סתימת דלק מסתורית במטוסים בנתב"ג בעקבות שימוש בדלק מזוהם/מדולל של אותה החברה. מעבר לכך, ברכב הנוכחי שלי תדלקתי בתחנה של רשת אחרת כיוון שלא נערכתי כראוי עם תחנת טן. איכשהוא נוצר מצב ששילמתי עבור יותר מ-40 ליטר. גם כשנסעתי על אדי דלק, מעולם לא שילמתי על יותר מ-34.5 ליטר, כשלפי הספר רכב, גודל מיכל הדלק עומד על 35 ליטר. כמה חודשים אחר כך, נתקלתי בכתבת תחקיר בכלבוטק. את התחקיר ניתן לראות למטה. מאז אני מתדלקת רק בתחנות של טן - בשרות מלא במחיר של פחות משרות עצמי. מאז, צריכת הדלק שלי השתנתה מממוצע של 350 ק"מ למיכל של 30-33 ליטר, צריכת הדלק שלי עלתה ל-550-570 ק"מ ל-30 ליטר. גם אני משלמת פחות עבור כל ליטר דלק, גם הרכב שלי לא רואה מוסך בגלל סתימות דלק וגם אני נכנסת פחות לתחנות הדלק מאחר ואני נוסעת יותר קילומטרים על אותו המיכל. שורה תחתונה -חסכתי כסף.
  20. בעונת הקיץ, מומלץ למלא דלק בשעות הקרירות של הבוקר והערב ולא בשעות החום של הצהרים.



הקפדה על כללים אלה מצדנו יגרום לחסכון כספי ניכר בנוסף לשמירה על איכות הסביבה .






















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה