מודעות ברמת הדף

דרושים בהייטק ופיננסים

יום רביעי, 2 בנובמבר 2011

כשיש לעובד הקטן בוס מתעלל, זה לא חוקי ולא בריא לאף אחד



אתמול, חברה המשמשת בתפקיד זוטר בחברה גדולה סיפרה לי על מה שקורה אצלה בעבודה - כשמנהלת של סניף אחר ניסתה לדרוך עליה כשאמרה שאם לא תעשה את מבוקשה, היא תלך למנהל הישיר של העובדת הזוטרה כדי שייתן לה הוראה לעשות זאת אחרי שהחברה סרבה להענות לבקשתה ולבצע משימות, מאחר וזה לא במסגרת התפקיד שלה. זה דווקא לא נוסח בקטע של איום "אם לא תעשי... אז המנהל יורה לך" אלא בקטע של "את מעדיפה שאפנה למנהל הישיר שלך כדי שייתן לך הוראה לעשות את המשימה?". 

יש לציין, שבמשך חודשים ארוכים, אותה זוטרה עזרה מאוד למנהלת הבכירה בביצוע תפקידה. לא פעם הזוטרה ביצעה משימות שקשורות להגדרת התפקיד של אותה מנהלת, ולמעשה עשתה את העבודה שלה. בשלב מסוים היא החליטה שדי וצריך לשים סוף לניצול והחליטה לסרב.
גם לי לאחרונה קרה משהו דומה, כשבכירה הייתה נחמדה מאוד כשביקשה ממני לעבוד שעות נוספות, לעזור לה לטפל בבעיות משמעת של עובדים, לסתום לה חורים במשמרות כשצריך ובמסגרת זו היא התחנפה אליי קשות וצחקה מדברים שלא אמורים היו להצחיק כדי ליצור אוירה נינוחה. מצד שני, בשוטף היא התנהגה כמו כלבה, כאילו אני מפריעה לה למרות שזה קשור לעבודה ועוד לעבודה הנמצאת באחריות שלה ובמסגרת תפקידה. כשביקשתי ממנה שתארגן לי עבודה לחורף באתר אחר, למשל, היא אמרה שתבדוק ותחזיר לי תשובה בקטע של לעשות לי טובה למרות שאני יודעת שהיא לחוצה על עובדים לפרוייקט חדש שהיא קיבלה כי היא מכינה אותי להיכנע לדרישה לעבור קורס. במהלך ההפרעות האלו במצב הרוח שלה היא אפילו סיננה אותי, למרות שעשיתי ככל האפשר לצמצם את הקשר שלה למינימום.

בפעם האחרונה שהיא התנהגה אליי כך, בגישה שהיא עושה לי טובה שהיא בכלל מגיבה לאסאמאסים שלי, שהיא עסוקה ואני מפריעה לה כאילו שזה לא האחריות שלה לטפל בדברים האלו, הייתה כשפיקססתי לה את ימי המחלה שלי. למרות שקיבלתי אישור על קבלת הפקס, היא משום מה טענה שהיא לא קיבלה אותו עד שבסוף שכנעתי אותה לתת לי את המייל שלה בחברה כדי שאסרוק ואעביר לה אותו. פשוט יצאתי מכליי ושלחתי לה הודעה שהסבירות היא שבפעם הבאה שהיא תצטרך אותי אני לא אהיה זמינה בשבילה וכשזה יקרה, שתזכור איך התייחסה אליי כשהייתי חולה [בתחילת האישפוז, היא ממש דרשה שאברח מבית החולים כדי לסגור את היום ואני בכלל הייתי עם 42 חום, הזיות חום, קוצר נשימה וסטורציה 90, אחרת ימצאו לי מחליף. בהתחלה היא עוד ביקשה את זה בנחמדות האופיינית לה].
בהתאם לאינדקס המטפלים המתקדם של ישראל, התעללות בעובד ותופעת המנהל המתעלל בעובד הנה תופעה מוכרת וידועה כיוון שהבוס מטריד, התנהגותו מאופיינת כהתנהגות פוגענית כלפי העובד, התנהגות שאינה הולמת ואף הטרדה במקום העבודה. מוכרים לא מעט סיפורים בתחום בעלי תבנית דומה אך פרטים כגון מקום העבודה ושמות המעורבים משתנים. על העובדים להבין בעקבות חווית ההטרדה וההתעללות מהבוס אינה באשמתם, אלא באשמת המנהל שמנסה להחדיר בהם מוטיבציה באמצעות התעללות והשפלה. מלכתחילה, העובד מרגיש שלא מרוצים מעבודתו ושהוא אינו מבצע את המוטל עליו כראוי וכמצופה ממנו. החוק מגן על העובד מפני מעסיק כזה מאחר ומדובר בהפרה של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בהתאם לסעיף 2 לחוק, "אין פוגעים בחייו, בגופו, או בכבודו של אדם באשר הוא אדם", סעיף 3 קובע, כי "אין פוגעים בקניינו של אדם" ועל פי סעיף 4 לחוק, "כל אדם זכאי להגנה על חייו, על גופו ועל כבודו". כחוק יסוד, מעמדו מעל כל החוקים. לכן, במידה ואדם חש נפגע בכבודו, רכושו, גופו וחייו על ידי אדם אחר - חוק זה, מאציל מאורו על כל יתר החוקים. על בסיס חוק יסוד זה, התפתחו חוקים מתחום דיני העבודה ודיני הנזיקין, כגון החוק המאפשר לעובד להתפטר בדין מפוטר במידה וצבר את הוותק המתאים ואז, זה מקביל לאישה שנאלצת לקבל מקלט במעון לנשים מוכות בגלל בעל אלים - המנהל מתעלל ולכן העובד נאלץ לעזוב, היציבות התעסוקתית שלו מופרת ועוד.

המושג "מנהל מתעלל" מתאר מציאות קיימת. בין השאר, ניתן למצוא התנהגויות כמו התעללות מינית והטרדה, יצירת סביבת עבודה מאיימת וכדומה. מנהל עשוי להטריד, גם התנהגויותיו אינן נושאות אופי מיני כשההטרדות קשורות לעבודה ונושאות אופי מקצועי ולנושאים תפקודיים. לכך, יש השפעות נפשיות על העובד והן יוצרות אצלו סטרס. ההתעללות בעובד עלולה לבוא לידי ביטוי בצעקות, ביחס משפיל,בשימוש במילים מעליבות שאינן הולמות, בדרישות שאינן הגיוניות וביקורת תוקפנית שאינה מוצדקת. התעללות אף באה לידי ביטוי בהתעלמות מהצלחות ומהישגים של העובד וכן, נקיטת סנקציות בגין טעויות, ניצול העובד בשעות עבודה לא הגיוניות, ניצולו לביצוע שירות אישי עבור הבוס, איומים על פיטורים וסנקציות נוספות. 

בעקבות ההתעללות, העובד עלול לבטא תחושות כגון כעס, מרמור וחוסר מוטיבציה להגיע לעבודה. כאשר הסוגיה אינה מטופלת, העובד עלול לפתח דיכאון, חרדה, לנסות למנוע את המצבים היוצרים סיבוך של המצב ולגרור הטרדה והתעללות נוספים, האשמה עצמית, ירידה בדימוי העצמי ובבטחון העצמי ועוד. חלק מהעובדים הנפגעים מהתעללותו של הבוס מפתחים סימפטומים גופניים הקשורים למצב הדחק והלחץ הנפשי כגון כאבי ראש או בטן, לחץ בחזה, קשיי נשימה ועוד. 
במקרים מסוימים, ניתן להעזר בחוק איסור לשון הרע, לפיו חל איסור לפרסם דבר שיכול להשפיל ו/או לבזות ו/או לשים ללעג ו/או לפגוע במשרתו של אדם, כשהפרסום יכול להיות בכתב, בעל פה, בדפוס לרבות ציור, דמות, תנועה, צליל וכל אמצעי אחר. כלומר, אם מנהל השפיל, ביזה ו/או לעג לעובד, הרי שהוא חשוף לתביעה בסך עד 50,000 ש"ח מבלי שיש צורך להוכיח שנגרם לו נזק ממשי! ראוי להתייעץ עם עורך דין העוסק בנושא בטרם מעלים טענות מכח חוק זה בפני המעביד. בנוסף, קיימים כיום תקדימים משפטיים המאפשרים תביעת נזיקין כנגד המעביד. על העובד חלה חובת הוכחה, שנגרם לו נזק ממשי, פיזי או נפשי, או אובדן הכנסה, כמו כן, עליו להוכיח את הקשר הסיבתי בין ההתעללות לבין הנזק.
אותה חברה טענה שזה אופי של אנשים, שרואים שמישהו עוזר להם, פשוט דורכים עליו כי הם תופסים מעצמם. כשמדובר בשתי נשים שעובדות יחד, בעיקר כשאחת מהן נמצאת בתפקיד בכיר [המוכרת כתופעת ה-QUEEN BEE, מלכת הדבורים] ובעיקר אם השליטה מסביב גברית, הכסאח גובר ונשים לא יודעות לריב. זה לא שהן לא יודעות, נוצר קרב חתולים והן לא יודעות לעבור לסדר היום. אני לא יודעת עד כמה זה נכון ולא יודעת עד כמה אני יכולה להתעלם מאנשים כאלו אחרי שסבלתי את היחס הזה מהמנהלת שלי בחצי שנה האחרונה [עברתי מחלקה בהמלצת מנהל בכיר שהיה מוכן לעשות בשבילי הכל].
מה דעתכם היא דרך ההתמודדות הנכונה עם אנשים כאלו במיוחד כשהם בכירים ממך? לדברי החברה, מעכשיו היא מתכוונת לסרב לה ולהיכנס בה על כל דבר שתבקש. מבחינתי, אם זה לא כלולה בהגדרת התפקיד שלה, שתסרב, אבל אני לא רואה טעם להיכנס לריבים כי זה לא טוב פוליטית. באותו היום שהיא אמרה לה את המשפט הזה שתפנה למנהל שלה כדי שיתן לה את ההוראה לבצע את המשימה, כל היום נשרף לה בקיטורים על מה שהיא אמרה לה, דבר שגרם לפיוז שלה להישרף במקום לעשות את העבודה שלה וזה סתם הביא לה עצבים. מה זה מועיל לה?

והנה סיפור קטן על ההבדל בין מנהל לעובד מן השורה:



איש בכדור פורח מבין שאיבד את דרכו. בעודו יורד בגובה, הוא מבחין באדם למטה.
"סלח לי, האם אתה יכול לעזור לי?", צועק האיש מהכדור הפורח לעבר האיש שלמטה, "הבטחתי לחבר שאפגש איתו בעוד שעה, אבל אינני יודע היכן אני."
"אתה בכדור פורח", עונה לו האדם שלמטה, "אתה מרחף בגובה 30 רגל מעל האדמה ואתה בין 40-41 מעלות אורך צפון לבין 59-60 מעלות רוחב מערב!"
"אתה בטח מהנדס", אומר לו האיש בכדור הפורח.
"נכון מאוד", עונה לו האיש מלמטה, "איך ידעת?"
"ובכן", מתחיל האיש בבלון, "כל מה שאמרת לי הוא נכון טכנית, אבל אין לי מושג מה לעשות עם המידע הזה, והעובדה היא שאני עדיין אבוד. למעשה, לא היית לי לעזר רב."
"אתה בטח מנהל", אומר לו האיש על הקרקע.
"נכון מאוד", עונה האיש שבבלון, "איך ידעת?"
"ובכן", מתחיל המהנדס, "אתה לא יודע איפה אתה או לאן אתה הולך, עלית לאן שעלית בגלל כמות גדולה של אוויר, הבטחת הבטחה שאין לך מושג איך לעמוד בה ואתה מצפה שאני אפתור לך את הבעיה. למעשה, אתה בדיוק באותו מצב בו היית לפני שנפגשנו, אבל איכשהו עכשיו זו אשמתי…"

ולסיום, בעת בריאת העולם כשנברא גוף האדם...החלו האיברים להתווכח מי יהיה המנהל? 


המח אמר....
אני הוא שצריך להיות מנהל מכיוון
שאני מנהל את כל אברי הגוף..

העיניים טענו..
אנחנו צריכות להיות המנהלות היות
ואנחנו מכוונות את כולם בעולם הזה..

הלב אמר..
אם כך ..אני שצריך להיות המנהל
מכיוון שאני מחלק לכם את הדם כדי
שתתפקדו.

הקיבה התלוננה..
אני צריכה להיות המנהלת מכיוון שאני מאכילה את כולם.

הרגליים אמרו..
אנחנו צריכות להיות המנהלות אנחנו
סוחבות את כולם.

פתאום קם החרא הקטן ואמר..
אני זה שצריך להיות !!

כל האיברים התפוצצו מצחוק
החרא אמר לעצמו נחייה ונראה..

אני עוד אהיה המנהל!! והחליט שלא לצאת מן הגוף 5 ימים...

הגוף התפתל מכאבים.
העיניים היטשטשו.
הלב. כמעט על סף התקף.
הקיבה התפוצצה והרגליים כאבו ורעדו.
צעקו כולם בכניעה: שהחרא יהיה המנהללללללל.

ומאז כל חרא יכול להיות מנהל..
מה שמבטיח שיהיה מנהל חרא.

תגובה 1: